2014-03-23

Litto 2014

Bläddrar runt bland bloggarna och hittade en rolig grej på enligt O. Hon har likt Bokdivisionen kikat igenom resultatlistan från Litto 2014, alltså den stora folkomröstning som Litteraturmagazinet ställde till med parallellt med SVT:s årligen återkommande kulturella lågvattenmärke. (Nä, jag vill inte framstå som snobbig eller kulturelitistisk, det tror jag inte jag har belägg för. Men svensk TVs vårsäsong känns numera mest som nåt att ta sig igenom - musik i sporttermer, hur lägger man bäst en tonartshöjning för att tilltala väljarna på Balkan? Smått obegripligt). Grejen är att se vilka av titlarna man läst. Alltså - jag härmas och fetstilar. :-)

  1. Utvandrarna - Vilhelm Moberg
  2. Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren
  3. Brott och straff - Fjodor Dostojevskij
  4. Stolthet och fördom - Jane Austen
  5. Mina drömmars stad - Per Anders Fogelström
  6. Flyga drake - Khaled Hosseini
  7. Doktor Glas - Hjalmar Söderberg
  8. Härskarringen - J.R.R. Tolkien
  9. Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf
  10. 1984 - George Orwell
  11. Anne Franks dagbok - Anne Frank
  12. Jane Eyre - Charlotte Brontë
  13. Hundra år av ensamhet - Gabriel García Márquez
  14. Boktjuven - Markus Zusak
  15. Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren
  16. Processen - Franz Kafka
  17. Möss och människor - John Steinbeck
  18. Häxan och lejonet - C.S. Lewis
  19. Mästaren och Margarita - Michail Bulgakov
  20. Godnatt Mr. Tom - Michelle Magorian
  21. Utrensning - Sofi Oksanen
  22. Harry Potter och de vises sten - J.K. Rowling
  23. Flugornas herre - William Golding
  24. Torka aldrig tårar utan handskar 1, Kärleken - Jonas Gardell
  25. Simon och ekarna - Marianne Fredriksson
  26. Aprilhäxan - Majgull Axelsson
  27. Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson
  28. Vredens druvor - John Steinbeck
  29. Agnes Cecilia - En sällsam historia - Maria Gripe
  30. Mig äger ingen - Åsa Linderborg
Tjahapp, 21 av 30 var ju inte så tokigt. Eller ja - det beror ju på hur man ser det. Det kan ju helt enkelt vara en indikation på att man läser precis det som alla andra läser, haha. Av de titlar som är kvar är det mest Oksanen, Vallgren och Linderborg jag är sugen på. Det var en kul grej som Litteraturmagazinet hittade på i alla fall. Om det blir en återkommande tilldragelse antar jag att det blir det aktuella årets böcker som det röstas om och det kanske nästan är mer intressant.

I övrigt kan jag berätta att jag är på vippen att avsluta min semester. Sitter på svärmors altan och skriver i väntan på krubb, väskorna är packade och allt känns lite allmänt vemodigt inför morgondagens hemresa. Jag har helt medvetet inte hållit mig alltför uppdaterad om vädersituationen hemma, det känns alltför deprimerande att tänka på. Anywho - jag ska försöka upprätthålla en någorlunda regelbunden närvaro på bloggen trots att jag inte längre är en ledig sommargris. Förhoppningsvis blir det väl sommargrisiga tider även i Sverige så småningom. 

Ta-ra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar