2014-03-23

En smakebit på söndag # 12

Varje söndag har norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten en utmaning som går ut på att dela med sig av en smakebit från det man just nu läser, eller något annat i bokväg man vill rekommendera. Just nu läser jag Skräpliv - rumänska berättelser, en samling med noveller av rumänska författare utigven på förlaget 2244. Eftersom jag läst boken i omgångar, har jag dock redan hunnit med att smakebita från den här, och även om jag har flera fina bitar att dela med mig av känns det lite för trist att upprepa från samma bok. Kan dock verkligen rekommendera den som en ingång till rumänsk litteratur - kommer definitivt att vilja läsa mer av bland annat Dan Lungu och Daniela Crasnaru.

Check it --> Köp på Adlibris. Låna på bibblan. 

Istället blir det ett smakprov från Kristian Lundbergs Det här är inte mitt land. I förordet till boken beskrivs stilen - en blandning av dikt och reportage, en upplösning av gränsen mellan litteratur och journalistik - Lundberg resonerar kring skrivandet som radikal handling och som ett motstånd. Boken har delats upp i tre delar med rubrikerna Det här är inte mitt land, Berättelser om staden och Hur kunde vi leva här?, avsnitt som i tur och ordning tar i itu med ett land som författaren inte längre känner igen sig i. På baksidan kan man läsa om "...ett samlat ideologiskt grepp på de mänskliga konsekvenserna av ett samhälle som vänt de svagaste ryggen". Smakebiten kommer från det första kapitlet Skall jag ta hand om min broder? som handlar om deportation:
Davood Ismaielsadeh berättar, aktivisten tolkar. Jag får en samling papper som jag läser först när jag kommer hem. Det anmärkningsvärda med just Davood är kanske just bristen på det anmärkningsvärda. Hans historia i det juridiska polisiära Sverige kantas av övervåld, av utsatthet, av missförstånd, av ovilja från Migrationsverket och polisen. Det är en systematisk ondska i all sin platthet, i all sin flathet, för bakom varje beslut, bakom varje formulering från häktespersonal och Migrationsverk finns denna grundtanke om människor som bara gör sitt arbete. Alla gömmer sig bakom detta. "Det är inte vi som bestämmer." Och: "Vi uppfyller bara det som är reglerat med lagar." Det finns ingen som tänker tvärtom. Det finns ingen som ser möjligheten till undantag. Det finns helt enkelt ingen som säger: "Jag vägrar." 
Det finns ingen som tänker att man blir människa just genom att  vägra det omänskliga. 
Det här är en bok att bli arg av och jag gillar det.
Check it --> Köp på Adlibris. Låna på bibblan.

12 kommentarer:

  1. Det är inte vi som bestämmer har man hört ofta... civilkurage börjar bli sällsynt

    SvaraRadera
  2. En bok som jag nog aldrig kommer att läsa, jag blir så otroligt upprörd när myndigheter, vilken det nu än må vara, glömmer att de har att göra med människor. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Dette er et seriøst tema, som er veldig interessant. Har nettopp sett en film fra Øst-Tyskland på sekstitallet, og fikk assosiasjoner når jeg las ditt innlegg. Ha en god søndag!

    SvaraRadera
  4. Den här vill jag också läsa! Får hoppas att det blir av snart, så tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Låter som en riktigt viktig bok, men antagligen en som jag inte kommer att läsa. Vill helst fly verkligheten när jag läser.

    SvaraRadera
  6. Jag är lite nyfiken på Kristian Lundberg, men det har bara inte blivit av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Nu har jag läst första delen av boken och anser att den bör vara obligatorisk läsning pretty much. Läs!

    SvaraRadera
  8. Den här boken låter intressant och som nånting som skulle passa mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Hemskt att det kan gå så långt. Bakom "myndigheten" finns ju också människor och de måste ha ett enormt tryck på sig när det blir så här.

    SvaraRadera
  10. Läste om boken i veckan i någon tidning (GP?) och tyckte den verkade intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Den här gör jag en mental notering om. Blir förresten påmind om att jag inte har läst Yarden ännu, tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst Yarden. Gör en egen notering. :-)

      Radera