2014-03-16

En smakebit på söndag # 11

Varje söndag har norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten en utmaning som går ut på att man delar med sig av en smakebit, det vill säga ett stycke ur en bok man just läser eller som man tycker om och vill rekommendera av någon anledning. Den här veckan blir det från min nyss utlästa Balzac och den kinesiska lilla skrädderskan av Dai Sijie. I det inledande kapitlet kan man läsa:






"Det är ett musikinstrument", sa Luo med obesvärad min. "Min vän är faktiskt en bra musiker." Ledaren tog tillbaka fiolen och granskade den på nytt. Sedan räckte han den till mig. "Jag är ledsen", sa jag generat, "men jag spelar inte särskilt bra." Plötsligt såg jag att Luo blinkade åt mig. Förvånad tog jag emot fiolen och började stämma den. "Ni ska få höra en sonat av Mozart", förklarade Luo, fortfarande lika lugn. Omtumlad trodde jag att han blivit galen, sedan några år tillbaka var alla verk av Mozart och alla andra västerländska kompositörer förbjudna i vårt land. Mina fuktiga fötter var iskalla i mina genomvåta skor. Kylan som grep mig på nytt fick mig att darra. "Vad är en sonat för något?" frågade ledaren mig misstänksamt. "Jag vet inte", stammade jag. "Något västerländskt påhitt." "En sång?" "Mer eller mindre", svarade jag undvikande. Genast blev ledarens blick vaksam som hos en god kommunist och hans röst var fientlig: "Vad heter den, din sång?" "Det liknar en sång, men det är en sonat." "Jag frågar dig vad den heter!" skrek han och såg mig stint i ögonen. På nytt gjorde de tre bloddropparna i hans vänstra öga mig rädd. "Mozart...", sa jag tveksamt. "Mozart vad då?" "Mozart tänker på ordförande Mao", fyllde Luo i i mitt ställe. Vilken djärvhet! Men den hade effekt, som om ledaren hade hört något mirakulöst blev hans hotfulla ansikte genast mildare. Hans ögon smalnade i ett stort, lycksaligt leende. "Mozart tänker alltid på ordförande Mao", sa han."Javisst, alltid", instämde Luo.
 Check it --> Köp. Låna.

28 kommentarer:

  1. Artig smakebit, Mozart fenget min oppmerksomhet, og jeg måtte bare lese nedover. Håper du koser deg med boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jättemycket om den, hoppas du gillar den också. :-)

      Radera
  2. Den här känner jag inte till sedan tidigare så tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller hört talas om den. Skojig upptäckt. :-)

      Radera
  3. Smart drag där. Att vara upprorisk men luras så man inte är det...

    SvaraRadera
  4. Det där lockar mig. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Det är ju precis i början av boken och jag kände också direkt att det gav mersmak. :-)

      Radera
  5. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
  6. Det var en fascinerende smakebit. Jeg har lest endel fra Nord Korea i det siste og tenker på om jeg også skal få med meg noe fra Kina. Denne hørtes perfekt ut så jeg skriver den ned.
    Ønsker deg en flott søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera Tranans berättarserie. "Kina berättar: Solskenet i munnen" är en novellsamling med kinesiska författare. Vet inte om den finns i norsk översättning dock..

      Radera
  7. Den här boken har jag funderat på att läsa förr. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Do it! Den är jättefin. :-) Jag sprang på den i pockethyllan på bibblan och det blev en glad överraskning.

      Radera
  8. Låter som en väldigt intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Takk for smakebiten! Har ikke hørt om denne boken tidligere, så det var interessant. Likte at den var fra Kina jeg også, skulle ha lest litt mer bøker fra eller om landet. Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många fina kinesiska författare. Den här är tydligen semi-självbiografisk (Dai skickades som ung på omskolning till landsbygden under kulturrevolutionen i Kina) och han har också regisserat filmatiseringen av boken. :-)

      Radera
  10. Helt ukjent bok for meg dette. Ha en fin søndag.:)

    SvaraRadera
  11. Ibland är det faktiskt tillåtet att ljuga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gillar att det är så vågat. :)

      Radera
  12. Tenker at man må ha god fantasi skal man klare seg under et slikt regime. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
  13. Tackar för en intressant smakbit!

    SvaraRadera
  14. Denna har jag inte hört något om tidigare, så bra med tips! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. Kul med en bok som jag inte känner till, tack för tipset och smakbiten! :)

    SvaraRadera
  16. Kul smakbit :) Får kolla upp den här.

    SvaraRadera
  17. Roligt att så många blev intresserade. Hittade den i pockethyllan på biblioteket när jag browsade och plockade med mig den på semester. Älskar att hitta böcker man inte letat efter, när man bara råkar på nåt som är riktigt bra. :-)

    SvaraRadera
  18. Trevlig smakebit (nu har jag veckans sista hemma-hos-reportage, man kan undra hur jag sorterar böcker... men jag hittar! :)

    SvaraRadera