2014-03-21

Bokbloggsjerka # 11

Dags för bokbloggsjerka igen. Frågan den här veckan handlar om teater och lyder som följer:
Bokbloggsjerka 21-24 mars: Har du sett någon pjäs eller liknande som du av en eller annan anledning tvingades att se men som du absolut inte gillade?

Jag är alltid lite ambivalent inför ett teaterbesök. Det finns så mycket som kan gå åt helvete när något framförs live på en scen, så jag spänner mig alltid i förväg om det skulle bli skämskuddesituationer. Men allt som oftast är skådespelare fan så mycket bättre än jag tror och det där jobbiga som jag är rädd för uppstår nästan aldrig. Fem minuter efter att ridån gått upp har den fjärde väggen etablerat sin plats mellan mig och scenen och jag kan slappna av. Samtidigt lägger jag alltid märke till snygga scenlösningar - det är märkligt att illusionen upprätthålls även när den bryts, som att man tittar på två skådespel: ett som är själva pjäsen som framförs, och ett som handlar om teatern och skådespelarna. 

Den där magiska livekänslan brukar infinna sig när jag går på teater, något som dock händer ganska sällan. Jag vet att jag och morsan genomled nånting på Stadsteatern i Göteborg för hundra år sedan som verkligen inte var särskilt bra, men har förträngt vad det hela handlade om. En komedi utan skämt, skådespelare utan timing och en alltmer krystad stämning i lokalen. Ruskig skit. Kanske är det den upplevelsen som gör att jag är så nojjig för skämskudden? Det var dock inte en pjäs som jag tvingades se, för om jag blir erbjuden att gå på teater gör jag det villigt. Med nojjan och förväntningarna i högsta hugg varje gång.

Ps. Kan berätta att jag vid ett tillfälle sökt till scenskolan. Det var i Malmö i slutet på det ljuva 90-talet och jag gick vidare till det andra delprovet efter en fantastisk liten omskrivning till monolog av en passage ur En doft av honung av Shelagh Delaney. Det närmsta jag kommit en skådiskarriär efter det är som statist i fantomenbaddräkt i Galenskaparnas Alla ska bada. Förmodligen bäst för alla inblandade att jag lämnat the lime light...

19 kommentarer:

  1. De där skämskuddesituationerna har jag, tack och lov, inte upplevt så många gånger, men egentligen är en gång för många :)

    SvaraRadera
  2. Det slår mig att en fantomenbaddräkt vore nåt att ha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde inte vara så svårt att åstadkomma. Blå knälång baddräkt, röd och svart-randiga kallingar med en plastdödskalle ovanpå, simglasögon och blå badmössa var min outfit. :-)

      Radera
  3. Håller med, teater är magiskt!

    SvaraRadera
  4. dottern har tagit mej till allt möjligt men jag har alltid gillat hennes val (sonen lämnade Faust efter pausen på Stadsteatern förra veckan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S.
      (jag har varit statist i en zombie-film, tack vare dottern :)

      Radera
    2. Det är roligt att statera! Det borde man försöka göra oftare. :-)

      Radera
  5. Usch ja, när det blir pinsamt på teater är det ju mycket värre än på TV t.ex....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Svårt att värja sig. Skådisar som jobbar i motvind är plågsamt alltså..

      Radera
  6. Låter kul att vara statist! :-)

    SvaraRadera
  7. Fantomenbaddräkten låter kul!

    SvaraRadera
  8. Verkar spännande att vara statist! :)

    SvaraRadera
  9. Är nog för blyg att ens våga vara statist..

    SvaraRadera
  10. Jag måste nog erkänna att jag inte gett teatern någon riktig chans. Men så bor jag också lite avigt till.

    SvaraRadera
  11. Nej är nog inte mycket för teater mer musikal.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar både och så länge det är bra. Var på Göteborgsoperan för ett tag sedan och såg La cage aux folles - riktigt roligt. :-)

      Radera
  12. Scenskola skulle vara ett straff för mig, gillar inte att folk tittar på mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har helt klart släppt mina skådespelarambitioner. Jag sökte scenskolan efter att ha varit med i ett par gymnasieproduktioner och haft roligt, men tror inte jag hade pallat att fortsätta med ett sådant yrke.

      Radera
  13. Jag är ingen teatermänniska, dels för att utbudet är minimalt där jag bor, dels för att jag prioriterar annat när jag väl är där utbudet finns. De få pjäser jag ändå har sett har varit positiva upplevelser, men tydligen inte tillräckligt positiva för att jag aktivt ska söka upp andra pjäser...

    SvaraRadera